Antioxidanty a volné radikály

antioxidanty a radikályDnešní badatelé poznávají procesy probíhající i v nejjemnějších buněčných strukturách, a objevují občas i to, co už znaly naše babičky. Ty jenom nevěděly, jak to funguje, neznajíce vitaminy, minerály, enzymy, antioxidanty, ani volné radikály. Nám je z toho leccos jasné, ale víme toho dost? Co je nám známo například o posledních dvou skupinách látek, antioxidantech a volných radikálech? Jiří Suchý a Jiří Šlitr v jedné ze svých písní radí: „Co nenajdeš v hlavě, najdeš v lexikonu.“ Také jsme za vás do lexikonu nahlédli a dočetli se v něm: „Antioxidanty – činidla chránící polymerní látky před oxidací vzdušným kyslíkem, peroxidy nebo světelným zářením. Radikál – částice obsahující nepárový elektron. Radikály vznikají homolytickým štěpením kovalentní vazby, nejčastěji termicky nebo fotolyticky. Jsou paramagnetické, podle reaktivity se rozlišují například vysoce reaktivní volné radikály, které vyvolávají rychlé řetězové reakce, nebo se jich zúčastňují, atd.“

Jednodušeji vyjádřeno: antioxidanty jsou látky, které chrání buňky před škodlivým působením volných radikálů. Zbývá ještě vysvětlit, co jsou to ty volné radikály? Jsou to zlomky molekul, kterým chybí jeden elektron a tím jsou velmi nestálé. Ke stabilizaci vyhledávají jiný elektron. Jeho zdrojem se může stát buněčná stěna nebo některá součást vnitřního vybavení buňky, což vede k jejímu poškození.

Antioxidanty poskytují volným radikálům chybějící elektron a tak jejich vliv ruší, aniž by byly samy zničeny. O volných radikálech můžeme také říci, že to jsou vysoce aktivní a agresivní molekuly kyslíku, které způsobují oxidaci buněk. Při látkové výměně je tvorba radikálů na běžné úrovni, někdy ale může být více intenzivní a nebezpečná. Buňky více oxidují během nemoci, při psychické a fyzické zátěži, kouření, drogové závislosti, při opalování nebo vystavení znečištěnému životnímu prostředí, působením toxických chemikálií, i nevhodným stravováním.

Volné radikály ovšem hrají nezastupitelnou roli v přenosu vnitrobuněčných i mezibuněčných signálů nebo pro správné fungování imunitního systému. Bílé krvinky pomocí nich hubí parazity, T-lymfocyty jimi ničí nádorové buňky, osteoklasty remodelují kost, volné radikály umožňují také oplodnění vajíčka. Rozhodující pro naše zdraví je rovnováha antioxidantů a volných radikálů. Teprve její narušení vede k nežádoucím reakcím a následně k onemocněním.

Porušení rovnováhy mezi volnými radikály a antioxidanty ve prospěch volných radikálů se nazývá oxidační stres. Během něj dochází k poškození buněk, snížení imunity či rozvoji nemoci. První příznaky oxidačního stresu jsou špatné duševní rozpoložení, únava, nízká výkonnost, náchylnost k infekcím a zrychlení procesu stárnutí. Kyslík tedy může za určitých okolností přecházet do škodlivé formy, snižovat imunitu, poškozovat zrak, nervy, klouby a cévy, vyvolávat rakovinu, zhoršovat koncentraci, podílet se na stárnutí a celé řadě dalších problémů. Ze životadárného prvku se tak v posledku stává zabiják! A zde přicházejí na pomoc antioxidanty, mezi které patří například následující látky:

  • Vitamin C

Vitamín C zvyšuje počet bílých krvinek, snižuje nebezpečný LDL-cholesterol, umožňuje obnovu kolagenu, chrání před astmatem, bronchitidou, očním zákalem, angínou pectoris, je protirakovinný a posiluje účinek jiného významného antioxidantu, vitaminu E.

Zdroje vitaminu C jsou dostatečně známé, méně se však ví, že zatímco dlouhým varem se vitamin C ničí, krátkým spařením horkou vodou se může jeho množství spíše zachovat. Je to proto, že více tohoto vitaminu než var zničí oxidace a právě krátké působení vysokých teplot zlikviduje enzym peroxidázu způsobující okysličování.

  • Vitamin E (tokoferol)

Vitamin E je rozpustný v tucích a dokáže proto chránit tukové buňky před oxidací. Brání LDL-cholesterolu přejít v jeho toxickou formu, která způsobuje ucpávání cév. Zabraňuje vzniku arteriosklerózy, zpomaluje stárnutí a poškozování mozkových buněk, snižuje bolesti a zánět při revmatizmu a kloubních onemocněních, zmenšuje riziko komplikací při operacích a po nich, zabraňuje vzniku krevních sraženin.

Zdroj: rostlinné oleje, především olej z pšeničných klíčků, dále sojový, kukuřičný, slunečnicový, lískové oříšky, kešu, paraořechy a arašídy.

  • Koenzym Q10 (ubichinon)

Koenzym Q10 vyrábí buněčnou energii, je to „palivo“ pro naše tělo. Zdá se, že ze všech antioxidantů nejlépe brání nebezpečné oxidaci LDL-cholesterolu. Předčí svým účinkem i vitamin E.

Zdroj: sardinky, makrely, hovězí maso, vnitřnosti, sojový a olivový olej, arašídy, pistácie, sojové boby, vlašské ořechy, sezamové semínko.

Mladý člověk si obvykle vystačí s denní dávkou koenzymu z potravy, zbytek jeho organizmus vyrobí sám. Se zvyšujícím se věkem schopnost organizmu produkovat koenzym Q10 klesá. Po čtyřicítce ho má člověk jen polovinu původního množství. Měl by proto uvažovat o jeho dodatečném příjmu například pomocí některých potravinových doplňků.

  • Beta-karoten

Beta-karoten posiluje imunitu, má vliv na prevenci srdečního infarktu, mrtvice, a rakoviny, především rakoviny plic, dále pak rakoviny žaludku, jícnu, tenkého střeva, dělohy a děložního čípku. Chrání před alergií na slunce, a příznivě působí proti poškození kůže způsobeným UV-zářením. Může způsobit zánik předstupňů rakoviny (prekanceros) tvořících se na sliznicích.

Zdroj: tmavě zelená a oranžová listová zelenina, mrkev, sladké brambory, sušené meruňky, dýně. Neničí se varem.

  • Zinek

Zinek zvláště v kombinaci s vitaminem A je důležitý pro řadu enzymatických procesů. Posiluje imunitu, brání vzniku rakoviny, zvláště rakoviny prostaty, zvyšuje mužskou potenci, snižuje výskyt oparu, je potřebný pro zdravou a hladkou kůži, podporuje hojení ran, a zabraňuje vypadávání vlasů.

 Zdroj: dýňová semena, ječné klíčky, vejce, piniová jádra, ovesné vločky, luštěniny, obilné otruby.

  • Selen

Selen se nachází ve všech buňkách organizmu a patří mezi nejvýznamnější antioxidanty. Dá se říci, že se jedná o prvek obecně téměř neznámý, přesto však důležitý. Výrazně snižuje riziko onemocnění rakovinou, působí jako protijed při zaplavení organizmu těžkými kovy, brání srdečním chorobám, předčasnému stárnutí, posiluje imunitu, je nezbytný pro tvorbu aktivní formy hormonu štítné žlázy, chrání před výskytem nervových obtíží, zamezuje vzniku krevních sraženin. Ovlivňuje pozitivně účinnost vitaminu E a společně zpomalují stárnutí buněk, podporují obranyschopnost organizmu proti rakovinným chorobám a zvyšují plodnost žen i mužů.

    Nedostatek selenu se objevuje vzácně. Projevuje se zastavením růstu, opožděným pohlavním vývojem a sníženou plodností. Jeho hladina je nízká u kuřáků a chronických alkoholiků, kteří trpí navíc nedostatkem vitaminu E a hořčíku. Dále se projevuje svalovými bolestmi, úbytkem svalové tkáně, snížením psychické a fyzické výkonnosti. Nadbytek tohoto prvku pozorujeme jen zřídkakdy, intoxikace selenem je vzácná. Projevuje se vypadáváním vlasů, depigmentací kůže, únavou, zvracením či zvýšenou nervovou dráždivostí.

Zdroj: česnek, cibule, pažitka, vnitřnosti, ořechy, mořské ryby (z těch se ale obtížně vstřebává).

  • Germanium

Germanium je prvek, o němž toho víme ještě méně a přitom je to účinný lék při leukémii, rakovinách, arterioskleróze, astmatu, angíně pectoris, diabetu, osteoporóze, chrání před otravou těžkými kovy a především posiluje imunitu.

Zdroj: celozrnné cereálie, mrkev, brokolice, květák, rajčata a hlavně česnek. Nemohu se více nezmínit právě o česneku, protože je to bohatý zdroj mnoha antioxidantů. Jako přírodní antibiotikum úspěšně bojuje s bakteriemi, parazity zažívacího ústrojí a s viry. Snižuje tlak krve, zabraňuje nebezpečnému srážení krve, obsahuje množství protirakovinných sloučenin, zvláště snižuje riziko rakoviny žaludku, působí proti zahlenění, křečím a zánětům, účinkuje proti průjmu a zdá se, že zvedá náladu i uklidňuje. Při nachlazení je nejúčinnější česnek syrový nebo nakládaný. Varem se neničí jeho působení na kondici srdce a cév, vlastně ji může i zvýšit, protože uvolňuje protisrážlivý ajoen.

Prozatím jsme hovořili o látkách, o kterých cosi vesměs víme. Co nám však říkají názvy jako glutation, indoly, flavonoidy a jiná podezřelá slovíčka? Protože se jedná o látky neméně důležité než předchozí, řekněme si o nich také několik poznatků.

  • Glutation

Glutation je látka účinná proti rakovině. Obsahují jej vodní melouny, grepy, pomeranče, jahody, květák, brokolice. Nejvyšší obsah vykazuje zelenina a ovoce čerstvé či mražené. Překvapení na konec: údajně také prý nejen libová kotleta a vařená šunka, ale i smažený řízek! Varem, konzervací a odšťavňováním se glutation neničí.

  • Indoly

Indoly zabraňují rakovině prsu a tlustého střeva. Jejich zdrojem jsou křížaté rostliny zelí, květák, kapusta (i růžičková), kedlubny, křen, ředkvičky. Při vaření se vyplavují do vody.

  • Flavonoidy

Flavonoidy chrání před rakovinou plic, tlustého střeva a konečníku, močových cest, ledvin, prostaty. Účinkují pozitivně na kvalitu cév. Jsou součástí barviv květů a plodů, čím sytější barvy, tím větší množství účinných látek. Obsaženy jsou v citrusech, vinných hroznech, hlavně v modrých, jablkách, broskvích, mrkvi, zelených fazolích, ale také v kávě, čaji, i zeleném, a v koření jako fenykl, anýz, koriandr.

  • Kvercetin

Kvercetin patří mezi flavonoidy, je protirakovinný, protizánětlivý, antibakteriální, antivirový, antimykotický. Tlumí alergie tím, že snižuje hladinu histaminu. Působí proti trombóze, chrání před LDL-cholesterolem. Hlavním zdrojem jsou červená a žlutá cibule, brokolice, tmavé hrozny. Tepelnou úpravou ani mražením se neničí.

  • Lykopen

Lykopen je ceněn jako protirakovinná látka. Zdrojem jsou rajčata, vodní meloun, malé množství ho obsahují meruňky. Vaření ani konzervace jej neničí.

  • Katechiny

Katechiny mají nejsilnější účinky při ochraně mozkových tuků před oxidací, působí až dvěstěkrát silněji, než vitamín E. Chrání před nemocemi srdce a cév, před virovými a bakteriálními infekcemi.

Zdroj: zelený čaj, mírná konzumace červeného vína.

Zbývá si na závěr jen uvědomit, že tato úžasná farmaka obsahuje náš každodenní jídelníček. Nestačí se však nacpat čím více, tím lépe (spíše tím hůře), aniž bychom se alespoň občas zamysleli nad tím, co jíme a co ne. Právě takto jsme si svoje zdraví ohrozili nebo dokonce již poškodili. Je ale možné vydat se stejnou cestou zpět. Na tuto pouť je dobré vybavit se užitečnými vědomostmi, abychom přitom zbytečně nebloudili.

- I.K.

Výživový poradce LifeUp - výživový poradce Praha - výživový poradce Hradec Králové - výživový poradce - dieta, diety, hubnutí, nutriční a výživové poradenství - výživová poradna

výživový a dietní poradce Praha LifeUp