Kdy začít hubnout - otylost jako estetický problém

„Jídlo, které necháme, jde lépe k duhu, než to, které sníme.“ Luigi Cornaro (asi 1475 – 1565)

Kdy začít hubnout? Nejlépe dnes

obézní_muž_na_rotopeduMožná jste letos opět nezvládli jedno z nejčastějších novoročních předsevzetí, kdy (kromě přestat kouřit nebo přestat pít) si klademe za cíl – zhubnout. Není se čemu divit, bylo to nešťastně načasované. Vstup do nového roku sice k podobnému kroku přímo svádí, ale zbytky vánočního pečiva a osychající silvestrovské chlebíčky v ledničce nás svádějí rovněž. Třeba jste se rozhodli, že to napravíte s přicházejícím čínským novým rokem a pak jste ani včas nepostřehli, že zmíněné datum nastalo. Není se opět čemu divit, protože bouřlivé oslavy probíhaly daleko od nás a není v posledku ani čeho litovat, neboť sami Číňané by nás ujistili o tom, že člověk má své chování přizpůsobit místu a času kde se nachází.

Nemusíte se ale vůbec rmoutit, stejně ta nejvhodnější doba nastává až nyní, protože na jaře a v létě se hubne snadněji díky většímu množství pohybu i proto, že v horku méně jíme, pijeme více vody a dopřáváme si také častěji čerstvé ovoce i zeleninu. Mezi nejznámější „spalovače tuků“ patří třeba ananas, jahody, vodní meloun, papája, bílé hroznové víno, artyčoky, brokolice a květák, červená řepa, řapíkatý celer, čekanka nebo chřest. Máme rovněž silnější motivaci, když odkládáme zimní bundy a kabáty, a především – chystáme se do plavek!

Nebo raději hubnutí odložte!

Začátek hubnutí by měl být co nejvíce pohodový. Rozmyslete si proto dobře, proč chcete hubnout a zda jsou pro to vhodné podmínky. Roční období je nyní příznivé, jak jsme si právě řekli, ale co jinak? Neprožíváte právě teď nějakou osobní krizi? Neřešíte pracovní nebo vztahové problémy? Jestli se nacházíte v podobné situaci, hubnutí raději odložte na vhodnější dobu. Pro udržení snesitelné duševní pohody si také promyslete, zda je pro vás příjemnější omezit se v jídle a dát důraz na dietu, nebo se raději více tělesně namáhat.

Neztěžujte si svou obtížnou situaci tím, že si úplně odřeknete to, co máte rádi jen proto, že se po tom tloustne. Raději si občas zamlsejte, než abyste propadali depresivním náladám. Většinou úplně postačí, když jenom omezíte množství dobrot, nebo je nahradíte něčím podobným. Třeba místo oblíbených sladkostí si dejte sušené ovoce.

Nic nepřehánět!

Abyste dosáhli žádoucího a také trvalého úspěchu při redukci své hmotnosti, postupujte obezřetně a s rozvahou. Radikální diety a hladovění vyvolají prudký pokles váhy, který obvykle nevede k zeštíhlení v oblasti břicha, ale často se zmenší spíše zadek a prsa, a to ještě více zdůrazní břicho, což není pro většinu žen to, co by si přály.

Když dieta nepomáhá!

Pokud máte za sebou opakovaně již několik pokusů o zhubnutí a výsledek se nedostavil, zkuste požádat o pomoc odborníka. Praktický lékař vám může doporučit další vyšetření, která by mohla případně odhalit nějaké zdravotní problémy, například poruchu štítné žlázy. Jestliže vás trápí ztráta motivace a už nevěříte, že se vám někdy podaří zhubnout, zvažte návštěvu psychologa.

Někdy stačí chytré triky i bez hubnutí

A zvažte také to, zda vaše trápení není poněkud přehnané. Všeobecně platí, že ženy bývají samy k sobě kritičtější, než je vnímá jejich okolí. Uprostřed zalidněné pláže nejsou samy, kdo má nějaký ten polštářek či přímo polštář tuku navíc a přesto jsou plavky jejich noční můrou. A jsou to právě plavky, které mohou to trápení zmírnit. Správný střih dokáže vytvarovat postavu a šikovně odvést pozornost od těch partií, které se zdají být ne zcela ideální. Pro ženy, které si nejsou jisté partiemi břicha, jsou nejvhodnější klasické jednodílné plavky s vnitřním stahováním, nebo plavky s nařasením v oblasti pasu, které působí zeštíhlujícím dojmem stejně tak, jako překřížení či různé šikmé střihy. Dobrou službu vykonají i ozdoby, nebo nápadný potisk přitahující pozornost k hrudi. Zdají-li se vám jednodílné plavky příliš usedlé, vyzkoušejte dvojdílné plavky složené z delšího živůtku a kalhotek zvané tankiny.

Hlavně se netrapte!

obezita_nebo_štíhlostMáte-li to štěstí, že vaše nadváha nepatří mezi rizikové kategorie a neohrožuje vaše zdraví, ale „jen“ vaše sebevědomí, nemá smysl se tím trápit. Možná je právě vaše plnější postava hezká právě taková, jaká je. Uvědomte si prosím, že stále na tom nejste nehůř, pokud netrpíte tak zvanou morbidní obezitou, kdy se hmotnost pohybuje nad 150 kilogramů, a v nemocnici nemusíte ležet na dvou lůžkách, když jdete na sonografické vyšetření, nemusíte napůl ležet na lehátku a napůl na posteli, na které by vás tam přivezli, aby ulehčili zařízení, k vašemu přesunu na lůžku netřeba využívat speciální kladkostroj, nemusí vás vážit na potravinářské váze v kantýně, nebo vás nemusí jako v německých Brémách posílat na rentgenologické vyšetření do zoologické zahrady, která má rentgen pro velká zvířata.

- I.K.

Výživový poradce LifeUp - výživový poradce Praha - výživový poradce Hradec Králové - výživový poradce - dieta, diety, hubnutí, nutriční a výživové poradenství - výživová poradna

výživový a dietní poradce Praha LifeUp