Nemáte málo cholesterolu?

Možná jste právě dospěli k názoru, že je v titulku chyba tisku. Nikoli. Zatímco každý asi ví, že vysoká hladina cholesterolu nevěští mnoho dobrého, ne všichni však tuší, že ani nízká hladina není bezpečná. Jestliže vás již samotné slovo cholesterol vystrašilo natolik, že byste z vajíčka pozřeli nanejvýše bílek a přitom ani nevíte, jak na tom s cholesterolem ve skutečnosti jste, měli byste znát následující informace a případně požádat svého lékaře o vyšetření, abyste si v dobré víře spíše neuškodili.

Problémy bezcholesterolové diety

Přísná bezcholesterolová dieta není úplně ideální. Mohla by totiž zavinit nedostatek cholinu, látky nacházející se ve žloutcích a v játrech. Jeho nedostatek může zhoršovat mozkové funkce (způsobovat poruchy paměti a snižovat schopnost soustředit se) nebo vyvolat poruchu jater. Zdá se také, že určité množství cholesterolu potřebují i cévy, jinak hrozí jejich oslabení, a to může mít za následek například krvácení do mozkové tkáně. Jiné studie nevylučují souvislost mezi nízkou hladinou cholesterolu a rakovinou tlustého střeva. Existuje také podezření, že nedostatek cholesterolu vyvolává deprese a agresivitu. Léky a diety sestavené ke snížení krevního cholesterolu mohou ovlivnit hormon serotonin. Při studiu diet na snížení cholesterolu u psychicky zdravých lidí byl zjištěn zvýšený počet pokusů o sebevraždu ve srovnání s kontrolními skupinami. Obecně byla nalezena snížená hladina serotoninu u antisociálních a depresivních lidí, či sebevrahů.

O tom, že cholesterol není vždy tak nebezpečný, jak bychom se mohli domnívat, a že ho organizmus určité množství potřebuje, svědčí fakt, že si jej naše tělo samo vytváří bez ohledu na složení jídelníčku, a také to, že jej obsahuje mateřské mléko. Příroda jistě není lehkomyslná. Nechceme však tvrdit, že byste se měli přestat vyhýbat podezřelým potravinám a přejít do opačného extrému. K dostatečnému přísunu výše zmíněného cholinu nám budou stačit čtyři vaječné žloutky týdně.

LDL a HDL cholesterol

Bylo by dobré vědět i to, že poněkud vyšší hladina celkového cholesterolu nemusí být na závadu, jestliže jsou v rovnováze obě jeho složky – LDL a HDL cholesterol a špatné je, když převažuje množství LDL cholesterolu nad HDL (hodným) cholesterolem, a to i v případě, kdy je celková hodnota obsahu cholesterolu v krvi nižší, než stanoví norma. Dobrou zprávou je to, že tuto situaci může ovlivnit vhodná skladba stravy. Jde o to zvýšit podíl HDL cholesterolu a antioxidantů.

Doporučují se všechny druhy fazolí, sojové boby a výrobky z nich (mléko, sýr, či mouka, nikoli však sojová omáčka a olej), oves a ovesné otruby, česnek syrový nebo nakládaný – jeden až tři stroužky denně sníží hladinu LDL a současně zvýší podíl HDL cholesterolu. Česnekový prášek ze supermarketu je bezcenný. Stejně dobře na oba druhy cholesterolu působí polovina syrové cibule denně. Vařená tuto schopnost ztrácí, ale nemoci srdce ovlivňuje pozitivně jinými způsoby. Obsah HDL zvyšují tučné ryby jako makrely nebo losos, plné žádoucích mastných kyselin typu omega–3. Olivový olej zlepšuje poměr obou složek cholesterolu. Pokrmy s olivovým olejem jsou dokonce prospěšnější, než nízkotučná dieta, při které dochází k poklesu HDL cholesterolu a chybí také vitamíny rozpustné v tucích, tedy vitamíny A, D, E a K. Mandle a ořechy mají sice vysoký podíl tuků, ale jde o tuky příznivé, snižující hladinu LDL a zabraňující jeho okysličení. (Pokud se LDL setká s volnými radikály, dojde k jeho okysličení a vzniká toxická forma. Tomu se snaží zabránit makrofágy tím, že takto změněný cholesterol pohlcují, samy nabudou na objemu a následně uvíznou v cévách. Kdyby k těmto jevům nedocházelo, nebyla by vyšší hladina cholesterolu tak nebezpečná.) Vynikající jsou ovoce i zelenina jako zdroj antioxidačního vitamínu C. Vláknina dužiny grepu může někdy dokonce rozpustit již vzniklé cholesterolové pláty, ale čistá šťáva již vlákninu neobsahuje. Prospěšná jsou jablka a všechny potraviny obsahující pektin. Hojně pektinu v sobě mají například džem a marmeláda. Mrkev je účinná syrová, vařená, mražená, konzervovaná a rovněž i brokolice, vařená petržel a růžičková kapusta.

Cholesterol, alkohol a káva

Pravidelná a především mírná konzumace piva, vína nebo tvrdého alkoholu zvyšuje hladinu HDL, nestřídmé požívání těchto nápojů ji naopak snižuje. Pokud se však v rodině vyskytl alkoholismus nebo jste doposud abstinovali, nedoporučuje se s pitím alkoholu začínat ani za účelem snížení hladiny cholesterolu. Káva připravovaná přelitím vařící vodou, tak zvaný „lógrák“ zvyšuje LDL. Překapávaná nebo filtrovaná nikoliv. Káva bez kofeinu překvapivě LDL zvyšuje také, viníkem totiž není kofein, ale jiná látka. Poctivá čokoláda vyrobená z kakaového másla obsahující kyselinu stearovou může jejím vlivem cholesterol snížit. Vejce, játra a kaviár plné cholesterolu nemusí jeho obsah v krvi po každé ovlivnit, protože přijímáme-li mnoho cholesterolu potravou, játra do oběhu automaticky vypustí méně onoho cholesterolu, který si náš organizmus sám vytvořil. Nicméně přílišný příjem cholesterolu v potravinách je rizikový proto, že může vyvolat vznik srdečních chorob tím, že stimuluje krev ke vzniku krevních sraženin.

Bylo by dobré vědět i to, že hlídat bychom si neměli pouze cholesterol, ale svou pozornost bychom měli zaměřit také na triglyceridy, které jsou patrně ještě nebezpečnější. Možná se také informovat o homocysteinové teorii, která svým způsobem poněkud zpochybňuje, případně i vyvrací mnohé zažité představy o cholesterolu.

- I.K.

Výživový poradce LifeUp - výživový poradce Praha - výživový poradce Hradec Králové - výživový poradce - dieta, diety, hubnutí, nutriční a výživové poradenství - výživová poradna

výživový a dietní poradce Praha LifeUp