Paleo – životní styl podle lovců mamutů

Jestli pralidem nejvíc chutnal prakůň na přesličce, praveverka s oříškovou nádivkou nebo mamut à la prazajíc, to dnes nikdo neví. Ví se ale zcela jistě, že pralidé nejedli párky, pudink, rohlíky, margarín, ani nepili odstředěné mléko.

2 500 000 : 10 000

Vidíte ta čísla? To první ukazuje, kolik let jsme žili jako lovci a sběrači v paleolitu, to druhé značí počet let neolitu, tedy jak dlouho jsou z nás usazení zemědělci. Lidský rod nejprve po dva a půl milionů let pojídal maso, ovoce, vajíčka, zeleninu, ořechy, semena, kořínky, bobule a hmyz, vše většinou v syrovém stavu; kdežto posledních deset tisíc let musí lidská těla čelit milionům novinek ve stravování – počínaje zcela novými plodinami, jako jsou veškeré obilniny, rýže, kukuřice, brambory, a konče nepřeberným množstvím chemických extraktů, aditiv, aromat, konzervantů, dochucovadel, barviv, nemluvě o tom, že z obyčejného masa, ovoce, zeleniny a ořechů se staly konzervy, sklenice, tuby, pytlíky, krabice, prášky, tablety a směsi, a už vůbec nemluvě o genetických úpravách dnešních surovin. Hotové amarouny!

Retro ve stylu pra

Příznivci životního stylu zvaného paleo se vracejí až do pravěku, kde hledají inspiraci pro zdravější život. Vycházejí z toho, že geneticky jsou lidé stále přizpůsobeni nejdelšímu období v jejich historii. Lidské tělo je proto nejlépe schopné strávit potravu a získat z ní živiny tak, jak bylo zvyklé to dělat dva a půl milionu let. Těch dalších deset tisíc let tréninku na nové potraviny a nové způsoby jejich produkce, úpravy a přípravy si ještě nezvyklo. Je to tak rychlá a velká změna, že to je jako byste do svého padesátého roku života byli zvyklí jíst, tak jak jste zvyklí jíst, a pak byste měli pět let na to, abyste se naučili jíst především krabice od bot, ubrusy, elektrické kabely, vazelínu, krémy na ruce a ke všemu přikusovali padesát kostek cukru nebo to posypali lžící soli. Zkrátka zanedbatelná výživová hodnota zamaskovaná intenzivní chutí, oboje pro lidský metabolismus zcela nevhodné.

Kde se berou nemoci jako rakovina, vysoký krevní tlak, artritida, Alzheimerova choroba, cukrovka, celiakie, deprese…? Právě ze životního stylu. Z toho jak jíme, jak se pohybujeme, v jakém prostředí. Možnost života bez civilizačních chorob nám ukazují příslušníci dnešních přírodních národů; jsou živými důkazy toho, že roztroušená skleróza nebo demence ve skutečnosti nemají existovat. Jistě, tito lidé mají zase svoje vážné strasti jako parazity či vysokou dětskou úmrtnost. Těmto problémům v euroamerické civilizaci však úspěšně předchází vysoká hygienická úroveň a špičková medicína.

Pračlověčí strava

Nemyslete si, že lidé vyznávající životní styl paleo jedí rukama, mlaskají a srkají. Jsou to inteligentní civilizovaní lidé, možná inteligentnější a civilizovanější než my, co se krmíme prefabrikovanými nesmysly.

paleo stravaVelmi obecně řečeno správné paleo potraviny jsou ty, které lze omýt, případně oloupat, rozlousknout nebo stáhnout z kůže a rovnou konzumovat, aniž bychom se otrávili. Více než polovina stravy by měla být konzumována syrová. Tepelně upravená jídla totiž vybuzují imunitní systém k obranné reakci – vařená brokolice ani smažený pstruh se v přírodě nevyskytují, a tak se tělo chce tomu nepřirozenému bránit. Základem je tedy maso, ovoce a zelenina, a dále cokoliv, co vás napadne: ořechy, semena, bylinky, vajíčka, houby, vnitřnosti… Podle palea je možné jíst i některé přirozeně fermentované potraviny jako jogurty, podmáslí nebo kysané zelí.

Hlavním zdrojem energie byly pro paleolitického člověka bílkoviny a tuky, nikoli cukry. A to je pravidlo číslo jedna i pro paleo strávníky. Důležité je dbát na kvalitní zdroje potravin. Kupovat maso a vejce zvířat, která se celý život pohybovala v přírodním prostředí, protože složení tuku dobytka krmeného obilím či kukuřicí, jako je tomu dnes, neodpovídá složení „zdravého“ vypaseného tuku. Zdravé tuky lze získávat také z ořechů a semen, avokáda, rybího tuku, olivového oleje. Proteiny podporují svalovou sílu, dodávají dlouhodobou energii a zasytí žaludek, který nevyžaduje opět nakrmit hodinu po obědě.

Jak se neživit

Pro paelo dietu je zapovězeno několik typů potravin; těch, které paleolitičtí lidé určitě neměli k dispozici. Jsou to obiloviny všeho druhu včetně rýže a kukuřice, takže pečivo, těstoviny atd., dále brambory, mléčné výrobky, luštěniny a konečně potraviny, které nevzniknou jen tak. To jsou především průmyslově vyráběné produkty, například margaríny (normálně člověk z rostlin tuk prostě nevymáčkne), uzeniny, cukr.

Tento přehled „zapovězených“ potravin většinu lidí vyděsí, protože tím jim odpadá snídaně, oběd, večeře i případné svačiny. Ano, nejdůležitějším krokem, který je velkou částí úspěchu, je vyloučit ze svého jídelníčku cukry a mouku. Znamená to odstranit ze svého talíře vše, co pouze zvyšuje objem jídla, ale ne jeho nutriční hodnotu – rohlíky, knedlíky, těstoviny, zavářku v polévce, jíšku v omáčkách. Je to velmi těžké, protože lidé jsou na sacharidech skutečně závislí, a tak po dobu tří týdnů až jednoho měsíce mohou přetrvávat abstinenční příznaky. Pokud je ale člověk překoná, jedině tím získá. Nebude ho stále honit hlad ani mlsná, bude se cítit více fit, bude zdravější a méně unavený.

Náhrada nenahraditelného

Chcete-li mít polévku zahuštěnou, přidejte rozmixovanou zeleninu nebo trošku smetany, případně plnotučný jogurt. Existují také jiné mouky, třeba pohanková. Musíte-li mít v neděli upečeno něco k odpolední kávě, zkuste se poohlédnout po jiných moukách, dá se použít například mandlová. Jako přílohu k masu nemusíte jíst jen brambory, hranolky nebo krokety, ale zeleninu syrovou, pečenou, grilovanou, zeleninové pyré a jistě objevíte mnoho dalších úprav. Nenapadá vás jiná snídaně než pečivo, müsli nebo kukuřičné lupínky? Zkuste vajíčko, slaninu, jogurt a spoustu ovoce. Že nemáte poránu takový hlad? Tak si dejte jen spoustu ovoce. Ovoce nechcete? Tak nesnídejte. I to je lepší varianta než rohlík s margarínem.

mamut lovChce to i pohyb

Strava založená na proteinech samozřejmě vyžaduje i pohyb. Pravěcí lidé byli velmi vytrvalí a fyzicky zdatní. Udává se, že denně ušli průměrně 19 km, a navíc na lovu prožívali okamžiky, kdy museli reagovat bleskově, rychle utíkat, použít veškerou sílu. Přirozeně posilovali tím, že běhali, přenášeli těžká břemena, využívali vlastní tělesnou váhu.

Paleo trénink, označovaný cross-fit, je proto koncipovaný podobně, zaměřený na rychlost, kondici, sílu, ohebnost a výbušné aktivity. Není dobré posilovat izolovaně ten či onen sval, ale celou svalovou skupinu. Doporučuje se sportovat v přírodě, místo hrazdy použít větev stromu, místo zvedání činek dělat kliky.

Není nutné strávit cvičením dvě hodiny třikrát týdně. Lepší je sportovat krátce, často a intenzivně, naplno. Stačí 20 minut denně. Podle tréninkového systému, který navrhl japonský vědec Tabata, trvá sestava cvičení dokonce pouze 4 minuty. Ale jak vtipně podotýká jeden sportovní znalec, pokud cvičíte opravdu poctivě, budete se dalších 15 minut zvedat ze země.

- A. Petříková (Článek byl převzat se souhlasem redakce časopisu Look)

Výživový poradce LifeUp - výživový poradce Praha - výživový poradce Hradec Králové - výživový poradce - dieta, diety, hubnutí, nutriční a výživové poradenství - výživová poradna

výživový a dietní poradce Praha LifeUp