Pár rad pro chřipkovou sezonu

Přecházející díl - Dříve než sáhnete po tabletce >>>

Pro svou imunitu uděláte hodně už tím, že budete dobře spát. Během spánku totiž dochází k regeneraci organizmu, tělo obnovuje síly včetně svého imunitního systému. Podle výsledků výzkumu britské Loughborough University v Leicesteru bychom neměli podceňovat ani vliv dostatečného pohybu. Při pravidelném cvičení se zlepšuje funkce bílých krvinek, které jsou pro práci imunitního systému klíčové. Není přitom nutné pouštět se do intenzívních výkonů, ty naopak tělo příliš zatěžují a vyčerpávají. Přirozenou obranyschopnost oslabuje rovněž dlouhodobé vystavení stresu. Optimisticky naladění jedinci se dokáží s infekcí lépe vyrovnat. Podle výzkumu týmu vědců z Wilkes University ve Wilkes-Barre v americké Pensylvánii pracuje imunitní systém lépe i těm, kteří mají spokojený sexuální život. Sex jednou až dvakrát týdně totiž zvyšuje hladinu imunoglobulinu A, který dokáže ničit viry v těle.

Pomoc nám také – jak jinak – nabízí správně složený jídelníček. Chybět by neměl česnek, cibule, tymián a zázvor. Pomáhá i čerstvé ovoce a mořské ryby. Čerstvé ovoce je ovšem to, které jsme sklidili na zahradě, nikoli ovoce, které má za sebou strastiplnou pouť cestou na pulty našich supermarketů. V porovnání s takovým ovocem to mražené nedopadá nejhůře, možná dokonce i lépe. Důležitý je dostatečný přísun tekutin, nejlépe čisté vody, protože suchý, horký vzduch doma i na pracovišti nevysušuje pouze sliznice, ale i celý organizmus, který se pak hůře brání případné infekci. Vynechat bychom neměli ani zakysané mléčné výrobky, kyselé zelí, a dopřát si i některé potravinové doplňky, především vitamín C, zinek, probiotika a enzymy. Enzymy podporují průnik antibiotik do tkání a zvyšují tím rychlost léčby. V rekonvalescenci brání opětnému návratu nemoci i případné chronicity.

Chřipka bývá vnímána jako banální onemocnění. Pokud má mírný průběh, nejlépe při odpočinku v posteli, a s hrnečkem horkého čaje v dosahu, může opravdu přejít bez následků. To v posledku platí pro každé běžné nachlazení nebo angínu. Závažný průběh chřipky ale hrozí především lidem s oslabenou imunitou, starším osobám, malým dětem, lidem vyčerpaným nepřiměřenou fyzickou námahou a stresem, pacientům s chronickými nemocemi zejména srdce, plic a ledvin, osobám trpícím diabetem, obézním lidem, těhotným ženám a astmatikům.

Nepodceňujte ani výskyt chřipky na pracovišti, ve školách a školkách. Přenáší se totiž velmi snadno. Vstupní branou infekce do lidského organizmu jsou výstelka nosohltanu a oční spojivky. Proto se zbytečně nedotýkejte obličeje, ani si nemněte oči, abyste rukama nepřenesli virus z kontaminovaných předmětů. Nejrizikovějšími jsou mikrovlnné trouby, chladničky, kávovary, kopírky, houbičky na mytí nádobí, společně používané skleničky, příbory a nepůjčujte si od kolegů mobily. Účelné je časté a důkladné mytí rukou, nejlépe antibakteriálním mýdlem pod tekoucí horkou vodou. Je to důležité zvláště po cestě dopravními prostředky, kde se přidržujeme madel, kterých se dotýkala spousta lidí před námi. Dbejte rovněž na čistotu telefonních sluchátek, klávesnic nebo myší, i dalších předmětů, které můžete očistit pomocí dezinfekčních ubrousků.

Protože se chřipka šíří pomocí kapének, vyplatí se časté větrání, zvláště při přítomnosti kašlajících a smrkajících osob. Nejrizikovější je kontakt s kašlajícím nemocným ve vzdálenosti přibližně jednoho metru. Chodit do práce, když jsme nemocní, není ani hrdinství, ani důkaz pracovní horlivosti. Je ale projevem naprosté bezohlednosti k okolí.

Předcházející díl - Dříve než sáhnete po tabletce >>>

- I.K.

Výživový poradce LifeUp - výživový poradce Praha - výživový poradce Hradec Králové - výživový poradce - dieta, diety, hubnutí, nutriční a výživové poradenství - výživová poradna

výživový a dietní poradce Praha LifeUp