Přehnaná krása

Víte, že krása pro některé dívky znamená smrtelné riziko? Společnost vyžaduje od žen příliš mnoho. Chce, aby byly „své“, ale má jasnou představu o tom, jak má „svá žena“ vypadat.

Dnešní Popelky

přehnaná krásaZačněme od podlahy. Ženy chtějí mít krásné malé nožky. V poslední době se rozmáhá alarmující móda; mnoho žen z Evropy, a především ze Spojených států přistupuje k zásadním zákrokům, pokud jde o nohy. Nejsou spokojené s velikostí a tvarem svých nohou a trápí je, že nemohou obout trendy obuv, která je pro ně příliš úzká. Navštěvují proto ordinace plastických chirurgů, kde si nechávají zkracovat chodidla usekáváním článků prstů nebo ořezávat kosti, aby bylo chodidlo užší. Závažným problémem jakýchkoli změn na nohách je však to, že jsou složitým orgánem a nesou celé lidské tělo. Jsou komplexem 26 kostí, 33 kloubů, 107 vazů a 19 svalů, a proto i nepatrné změny mohou mít dalekosáhlý vliv na ostatní části těla a na jeho správné držení. Úpravy chodidel se v důsledku vyznačují nejen možností obout úzkou botku, ale často také trvalými bolestmi nohou, pánve, zad, ramen, hlavy, objevují se otoky, infekce, různě závažná poškození kloubů a vaziva, a může dojít i ke ztrátě stability při chůzi.

Nadžena Barbie

krasavice barbieVědci ve Velké Británii provedli rozsáhlý výzkum týkající se obliby panenek a jejich vlivu na děvčata ve věku mezi pěti až osmi lety. Dvěma stům děvčátek vědci ukazovali obrázky různých typů panenek. U těch, které se dívaly na Barbie, se objevil jev, který bychom očekávali u pětapadesátiletých žen, u nichž je svým způsobem pochopitelný: tyto holčičky jsou nespokojené s vlastním tělem. Byly vystaveny jakémusi ideálu krásy, jemuž se chtějí vyrovnat. Rovněž se ukázalo, že téměř třetina čtrnáctiletých Britek uvažuje o plastické operaci. Avšak krása Barbie je nereálný konstrukt. Žena, která by měla mít její parametry, by musela mít míry 99-47-86, musela by mít jiné uspořádání vnitřních orgánů a trup by neunesl hlavu.

Co je to manorexie?

Termín manorexie lze přeložit jako „mužorexie“. Toto slůvko se objevilo v souvislosti s anorexií u mužů, jejichž počet začal neobvykle vzrůstat. Problém mužské anorexie je složitější v tom, že muži si tuto „dívčí“ nemoc připouštějí velmi neochotně a odmítají podrobit se léčení. Anorexie je závažné onemocnění projevující se jako nezdravé hubnutí vedoucí v 6 % případů až ke smrti a jeho příčiny mohou mít poměrně široké spektrum. U dívek jde typicky o touhu vyrovnat se ideálu hubeňoučkých modelek, o neschopnost přijmout svou ženskou roli či o konflikty v rodině. Lidé, kteří jsou chorobně posedlí hubeností, za svou nemoc nemohou. Mají zkreslený pohled na vlastní tělo a vidí sami sebe jako nepěkně obtloustlé. Netrpí nechutí k jídlu, ale bojují právě se svou chutí a hladem. Může se jednat o projev vlastního nízkého sebehodnocení a vnitřní důkaz toho, že daná osoba má nad něčím ve svém životě kontrolu. Je to projev vůle, avšak na nesprávném místě. Aby anorektici dosáhli cíle, uchylují se k drastickým a neobyčejným metodám. Dovedou strávit mnoho času přepočítáváním kalorií, které získají z poloviny krajíčku chleba a jak dlouho potom musí jezdit na rotopedu, aby se nežádoucích kalorií zbavili. Jednou z metod je také trik, jak se najíst, a přitom nenajíst: za tím účelem spolknou třeba kousek tkaniny, gázu, nebo i tampon opatřený provázkem vedoucím ze žaludku až do úst. Takto se „najedí“ nestravitelnou hmotou, získají pocit plnosti, a když je třeba, obsah opět vytáhnou pomocí provázku. Někteří lidé trpící anorexií úzkostlivě dbají na to, jak vypadají, rádi se hezky strojí a chtějí vypadat elegantně. Terapie, která má pomoci odstranit příčiny i důsledky anorexie, vyžaduje trpělivost a důslednou snahu. Přibližně polovina postižených se však nikdy úplně nevyléčí a jejich problémy se opakovaně vrací. Jedno procento nemocných spáchá sebevraždu.

Ideální žena v české reklamě

Obraz ideálních žen a mužů nám neustále servírují veškerá dostupná média. Nejsilnější argumenty mívá obvykle reklama, protože je to fenomén, který lidé „berou“ a nechávají se jím ovlivnit.
žena v reklamněProto rovněž obrazy, jež reklama předkládá, jsou ty „správné“. Nicméně zkusme si představit, zda reklamními postavami opravdu chceme být. Žena podle (obzvláště české) reklamy je vždy upravená, ať jde na jednání, na ples nebo je doma na zahradě. Natolik se zajímá o domácnost a praní, že prací prášky nosí dokonce i na vernisáže, taneční představení a do butiku, kde si kupuje nové šaty, a vždy ochotně diskutuje o skvělých účincích daného prostředku. Naopak muž z reklamy, který doma uklízí, je buď neobratné pako, do chodu domácnosti nezapadá a není platnou součástí rodiny, anebo se chopí svého úkolu jakožto rádce. Přináší pak bezradné ženě informace, které by bez jeho pomoci nezískala. Reklamní žena je zaměstnanou ženou a práci i rodinu zvládá s úsměvem a bez problémů. Jí jenom sušenky, případně si dá nízkotučný jogurt, a to až když celou rodinu vypraví do práce a do školy. Pokud nemá v kalhotkách nějakou vložku, necítí se dobře. Jedním z nejhorších klišé v reklamě je ale nahá žena bez ohledu na to, zda má nějakou souvislost s prodávaným výrobkem či nikoli. Stává se tak doplňkem ke zboží, ornamentem. Fotografický ořez, který je klasickým reklamním prostředkem, vyobrazuje např. jen rty, zadek či jinou část ženského těla. Degraduje ženu na jednotlivé části postavy, a vylučuje tak chápat a vnímat ji jako kompletní bytost. Integrita ženina těla, její mysli i potřeb se rozpadá na velké rty, na namydlené rameno, lesklé vlasy. Na součástky.

Střípky ze zrcadla

  • Jedna nemocnice v New Yorku vydala studii, podle níž až 90 % žen nosí boty o jedno či dvě čísla menší.
  • 94 % žen má mozoly na nohou kvůli nesprávně voleným botám.
  • Celé jméno panenky Barbie je Barbara Millicent Roberts.
  • Ve Velké Británii bylo zakázáno vpouštět na přehlídková mola muže, kteří mají v pase méně než 71 cm.
  • Průměrná spotřeba rtěnek, které ženy použijí za život, je asi 2,7 kilogramu na jednu ženu.
  • V České republice žije plných 80 % žen, které nejsou spokojeny se svým tělem. Nejedí jídlo, ale počítají kalorie. Cukr a tuk považují za jedy.
  • Krása závisí na lecčems. Leonardo da Vinci údajně upravoval a přemalovával ústa Mony Lisy celý rok, než byl s výsledkem spokojený.
- A. Petříková (Článek byl převzat se souhlasem redakce časopisu Look)

Výživový poradce LifeUp - výživový poradce Praha - výživový poradce Hradec Králové - výživový poradce - dieta, diety, hubnutí, nutriční a výživové poradenství - výživová poradna

výživový a dietní poradce Praha LifeUp