Zdravé + chutné = ideální

Říká se, že co je zdravé, není dobré. Obzvláště odrazujícím typem zdravé kuchyně je makrobiotická strava, kterou pro posměváčky reprezentují „pojídači zrní“. Věřte však, že i zdravé potraviny mohou být dobré, a že obzvláště pojídání zrní vám dodá vyvážený pocit nasycení i lehkosti.

Černá jeřabina

černá_jeřabinaSprávný botanický název této rostliny zní temnoplodec černý, ale spíše ho zakoupíte jako aronii (podle latinského rodového názvu Aronia). Její domovinou je Severní Amerika a u nás se pěstuje v zahradách jako velmi nenáročný okrasný keř. Plody aronie jsou jedlé a obsahují množství vitaminu P, B2, B9, karoteny a rovněž tzv. mikroelementy jako bór, fluor, jód, mangan, měď a další prvky. Bobulky pomáhají při léčbě vysokého krevního tlaku, při stresu, zánětlivých onemocněních, podporují funkci štítné žlázy a zklidňují emoční výkyvy. Aronii lze kompotovat, vyrábět z ní zavařeniny, víno, šťávy. Dá se skladovat i usušená, neboť nepodléhá příliš snadno plísním ani hnilobě. Velice zdravá a chutná šťáva z aronie (s přídavkem kyseliny citronové a cukru) naředěná vodou 1 : 1 je ideálním řešením pro ty, kdo se neobejdou bez slazených nápojů, především pro děti.

Quinoa

quinoaVelice starobylá plodina quinoa pochází z vysokohorských oblastí jihoamerických And. Na rozdíl od našich běžných obilovin obsahuje vysoké procento bílkovin v žádoucí skladbě, dále aminokyseliny, minerální látky, vitaminy a samozřejmě vlákninu. Quinoa je mimořádně komplexní potravinou, která je navíc vhodná při bezlepkové dietě. Z quinoy se dá vyrábět mouka, ale spíše se pouze přidává k běžné pšeničné mouce, protože její vlastnosti nejsou vhodné k pečení. Chuťově je quinoa mezi pohankou a jáhly. Skvělou a vydatnou snídani můžeme připravit z vařené quinoy s medem, mandlemi a mlékem. Rovněž zajímavá je polévka – masový vývar s vejcem a quinoou, do které podle chuti vmícháme směs nakrájené papriky s česnekem a olejem.

Bulgur

Bulgur je obyčejná pšenice, která však prošla úpravou: je předvařená, usušená a nalámaná. Nalámané kousky se třídí podle velikosti a jednotlivé typy mají i různé využití v kuchyni. Jakožto obilovina má velkou hodnotu pro vysoký obsah vlákniny, minerálů, vitaminů a nízký obsah tuku. Protože je zrno již předvařené, tepelná úprava je velmi snadná, vaří se jen krátce, nebo dokonce vůbec, pouze se nechá dojít v horké vodě. Bulgur lze využít všude tam, kde bychom běžně připravovali rýži nebo kuskus, takže se dá jíst v podobě přílohy k masům, zavářky do polévek, v podobě salátů, nádivek, můžeme jej přidávat do karbanátků nebo zapékat jako sladký dezert. Chuť bulguru je oproti rýži nasládlejší a zajímavější, proto je možné pouze ho přimíchat do rýžového pokrmu, a tím jej lehce ozvláštnit.

Cizrna

cizrnaPatrně nejlahodnější luštěninou jsou zašpičatělé kuličky známé rovněž pod názvem římský hrách. Patří mezi nejkvalitnější luštěniny a tvoří základ vegetariánské stravy, velice se doporučuje pro děti a těhotné ženy. Bílkoviny, vláknina, vápník a železo jsou přední hodnoty cizrny. Pozor však na obtížně stravitelné a silně nadýmavé slupky. Dají se jíst, pokud má člověk dobré zažívaní, ale lze je i lehce odstranit okamžitým přelitím cizrny studenou vodou ihned po varu. Příprava cizrny ke konzumaci vyžaduje dlouhé máčení, některé zdroje uvádějí 10 hodin, jiné si potrpí až na dvoudenní máčení a rovněž dlouhý, až dvouhodinový var. Cizrnu lze také smažit, péci, fermentovat nebo použít pro kaši hummus, známou především ze Středomoří. Vynikající je též staročeská příprava cizrny – po namáčení a vaření se usmaží na sádle s nasekaným česnekem a petrželovou natí, osolí se a opepří. Podává se jako příloha k masu, ale je dobrá i jako hlavní jídlo.

Amarant

amarantPod tímto názvem bychom si představovali spíše drahokam, ale jedná se o zrno, které jsme se naučili jíst od Indiánů. Amarant je velice výživný, obsahuje čtyřikrát více vlákniny než jiné obiloviny, výjimečné množství železa a rovněž vápníku, hořčíku a zinku. Zrno amarantu je velmi posilující a hodí se po rekonvalescenci, pomáhá jako prevence proti rakovině tlustého střeva a podporuje trávení. Díky svému složení je amarant vhodný i pro diabetiky a celiaky. Orestované zrno lze použít jako zavářku do polévek, ale rovněž jako hlavní chod, například připravené na způsob rizota. Vhodné je před vařením amarant přes noc namočit, poté stačí vařit asi deset minut. Z amarantu se vyrábějí těstoviny, müsli, piškoty, vločky, mouka, sušenky… takže si na něm lze pochutnat skutečně rozmanitě.

Konopná semena

Konopí je vzácně bohatá rostlina, která lidskému organismu dodává všechny esenciální aminokyseliny, jež si tělo nedokáže samo vyrobit (ale nedokáže bez nich ani žít), a dále je bohatá na proteiny, které jsou ve formě vhodné pro lidský organismus. Dokonce nejbohatší ze všech rostlin! Mnoho lidí konzumuje semena i se slupkou, ta je však poměrně pevná. Lze ji změkčit namočením semen přes noc do vody. Semena se hodí do salátů, do vegetariánských jídel i do pečiva. Recept na konopné mléko nabízí možnost vytěžit ze semen maximum jejich výživové hodnoty: Konopná semena propláchneme vodou, poté je necháme namočená asi jeden den a občas je ještě propláchneme. Jakmile se začnou objevovat bílé klíčky, vodu slijeme a semínka rozmixujeme s novou čistou vodou (asi 1 díl semen na 1,5 dílu vody). Mixováním získáme bílou tekutinu se slupkami, kterou přecedíme. Mléko můžeme dochutit medem či dále mixovat s jakýmkoli ovocem.

Mořské řasy

mořské_řasyMořské řasy jsou díky svým pozitivním účinkům na lidské zdraví hotový poklad. Jsou velmi lehce stravitelné, obsahují mnoho důležitých vitaminů (A, B2, B12, C), obsahem vápníku výrazně převyšují mléko a obsahem minerálních látek převyšují zeleninu. Mají preventivní účinky proti nejrozmanitějším civilizačním chorobám, a dokonce je mohou i léčit, podporují plodnost, zmírňují alergické projevy, čistí trávicí soustavu, podporují účinnost léků… Dnes už je možné zakoupit různé druhy řas, které lze připravovat různými způsoby podle jejich konkrétních vlastností. Některé hodně bobtnají, jiné mají želírovací schopnost, urychlují vaření luštěnin, některé jsou vhodné do salátů, jiné jsou velmi chutné prudce orestované na pánvi, lze je přidávat do polévek, pomazánek nebo jako koření. Hrstička mořských řas denně nahradí všechny doplňky stravy či vitaminové pilulky.

Sušená syrovátka

Sražením kaseinu v mléce získáme nažloutlou tekutinu, syrovátku. Sušenou syrovátku v podobě jemného bílého prášku lze levně zakoupit a její použití je velmi jednoduché – rozpustí se ve sklenici teplé vody a vypije se. Syrovátka obsahuje základní vitaminy jako C, E a skupiny B, mnoho minerálních látek a nezatěžuje organismus. Pomáhá čistit střeva a podporuje tvorbu střevní mikroflóry, má pozitivní účinky na stavbu zubů a kostí a její užívání je vhodné rovněž při redukční dietě. Lžíci rozpuštěné syrovátky můžete použít i jako pleťovou masku, díky protizánětlivým účinkům totiž výborně čistí pleť. Syrovátku lze přidat do koupele a při závažnějších kožních problémech (exém, lupénka) se doporučuje vnitřní i vnější užívání syrovátky.

Tempeh

tempehJedná se o tradiční indonéské jídlo, které bývá charakterizováno jako sýr s bílou plísní, nicméně to není mléčný výrobek. Jen na ostrově Jáva je asi padesát tisíc výroben tohoto sýru. Tempeh se připravuje nejčastěji ze sójových bobů, které se nechají fermentovat a prorůst bílou plísní. Právě ta je na sýru nesmírně zdravá, obsahuje totiž kompletní řadu vitaminu B. Existují však stovky receptů a tempeh lze vyrábět i z kombinací různých obilovin či luštěnin, případně semínek, dokonce z burských oříšků. Sýr je možné jíst osmažený, lze ho přidávat do těstovin, salátů či polévek. Jako tip můžeme doporučit tempeh s mrkví: Tempeh pokrájený na tenké plátky osmahneme, stejně tak mrkev. Na osmahlou cibuli přidáme tempeh, mrkev, rozinky, arašídy a pórek nebo čínské zelí, vše prohřejeme a dochutíme zálivkou, již tvoří voda, sójová omáčka, jablečný koncentrát, pálivá paprika a maizena (poměry namícháme dle chuti). Jako příloha je vhodná rýže, brambory či bramborová kaše.

- A. Petříková (Článek byl převzat se souhlasem redakce časopisu Look)

Výživový poradce LifeUp - výživový poradce Praha - výživový poradce Hradec Králové - výživový poradce - dieta, diety, hubnutí, nutriční a výživové poradenství - výživová poradna

výživový a dietní poradce Praha LifeUp